Millaiset kotisivut kannattaa tehdä yritykselle

/ /

Millaiset kotisivut kannattaa tehdä yritykselle

Nykymaailmassa on tärkeää olla näkyvillä niin kivijalassa kuin Internetissä. Kivijalka alkaa kuitenkin olemaan jo historiaa, sillä Internetin tarjoama saavutettavuus ja näkyvyys on aivan eri sfääreissä verrattuna kivijalkaan. Yrityksen verkkosivut ovat tuhansien ihmisten saavutettavissa mihin päivän aikaan tahansa, ja mikä parasta, kaikki tapahtuu passiivisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että yrittäjä voi keskittyä omiin tekemisiinsä ja antaa kotisivun tehdä taikansa. Tämän artikkelin tarkoituksena on tuoda esille tapoja joilla kotisivut voidaan luoda, niin yrittäjän itsensä tai ammattilaisen tekeminä.

Kotisivujen luomiseen on nykyään monia erilaisia keinoja, kuten:

  • Kotisivukoneilla (kuten Wix)
  • Käyttämällä valmista WordPress-teemaa
  • Käyttämällä liitännäis-työkaluilla (kuten WordPressin Elementor-plugin)
  • Palkkaamalla koodarin/suunnittelijan (ja ehkä vielä molemmat samassa paketissa 😉)

Näistä rahallisesti ilmaisia saattavat olla Wix, WordPress-teemat ja Elementor, mutta ajallisesti mitattuna ne vievät suhteellisen kauan ennen kuin mitään järkevää tulosta on esitettävissä. Toisekseen näiden työkalujen käyttö vaatii käyttäjältä suunnittelusilmää (sommittelu, värivalinnat, tyhjän tilan käyttö yms.) ja teknistä tietämystä (domainin ostaminen, palvelimen vuokraaminen, käyttöönotto jne). Ilmaisiin kotisivuihin meneekin siis aivan tuhottomasti aikaa ja vaivaa ja lopputulos lentää yleensä roskakoriin.

Kotisivut koostuvat monesta muustakin asiasta kuin vain siltä miltä ne näyttävät ulospäin. Esimerkiksi kotisivukoneilla ja Elementorilla luodut verkkosivut ovat yleensä aivan hillittömän hitaita, joka taas vaikuttaa käyttäjien tuskastumiseen ja lopulta sivuilta lähtemiseen, kun taas käsin koodatut sivut ovat yleensä paljon nopeampia. Verkkosivun nopeus on myös yksi Googlen hakukoneen käyttämistä pisteytyksen osatekijöistä. Verkkosivun nopeuden lisäksi on monia muita asioita, jotka vaikuttavat verkkosivun näkyvyyteen ja löytyvyyteen eli hakukoneoptimointiin (SEO), mutta tässä artikkelissa siitä matopurkista koitetaan pysytellä kaukana.

Erinäisillä työkaluilla tehdyt kotisivut ovat myös erittäin kankeita, sillä yleensä näitä käyttävät ihmiset eivät yleensä ole koodareita vaan suunnittelijoita. Tämä tarkoittaa, että ensimmäisen ongelman ilmaantuessa sitä ei välttämättä osatakaan korjata, vaan ongelma joudutaan joko kiertämään (yleensä) kalliilla kolmannen osapuolen työkalulla tai haluttua toiminnallisuutta ei tehdä ollenkaan. Toisekseen sivuista ei välttämättä saada juuri sellaisia kuin olisi haluttu, koska käytetty työkalu ei vaan yksinkertaisesti tue sitä.

Loppujen lopuksi tässä artikkelissa on (ehkä hieman) puolueellisuutta havaittavissa, sillä näin ohjelmistokehittäjänä pyrin aina siistiin ja puhtaaseen koodin ja saan fyysistä syyhyä automaation luomista pöhöttyneistä koodikikkareista. Suosittelenkin siis, että kotisivuprojekti aloitetaan aina puhtaalta pöydältä ja edetään asiakkaan halujen mukaan suosien yksinkertaista ja siistiä ulkoasua sekä koodia.

Ota yhteyttä ja ruvetaan hommiin:
Heikki Heiskanen – Freelancer ohjelmistokehittäjä
044-9715266
heikkiheiskanen@hotmail.com

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x